El Congrés dels Diputats ha aprovat aquesta setmana una reforma del Codi Penal que permetrà perseguir les anomenades teràpies de conversió com a delicte. El canvi legislatiu suposa un pas endavant en la resposta de l'Estat davant unes pràctiques que fins ara quedaven en un terreny sancionador més feble, i que a partir d'ara podran tenir conseqüències penals.
Fins ara, aquestes pràctiques ja estaven prohibides, però només es contemplaven com una infracció administrativa. Això volia dir que la resposta legal es limitava a la imposició de multes, que oscil·laven entre els 10.000 i els 150.000 euros, sense que els responsables s'enfrontessin a conseqüències de l'àmbit penal pel fet de dur-les a terme.
Amb la reforma aprovada al Congrés, la situació canvia de manera substancial. Les teràpies de conversió passaran a ser també un delicte penal, amb penes que poden arribar fins als dos anys de presó per a qui les practiqui. D'aquesta manera, la conducta deixa de moure's únicament en el camp de les sancions econòmiques per entrar en el del dret penal.
Les teràpies de conversió són pràctiques presentades com a tractaments amb l'objectiu de modificar l'orientació sexual o la identitat de les persones. Durant dècades, algunes persones del col·lectiu LGTBIQ+ han estat sotmeses a aquests mètodes, que es plantejaven com una mena de teràpia tot i no tenir cap base que en justifiqués l'aplicació com a tractament.
Entre les tècniques associades a aquestes pràctiques s'han descrit mètodes com la teràpia d'aversió, amb procediments que s'han arribat a vincular a la imatge dels electroxocs. Més enllà de la forma concreta que adoptessin, el denominador comú que en destaquen els especialistes és que es tracta de mètodes que malmeten la salut mental de qui els pateix.
Els efectes descrits sobre les persones que hi han estat sotmeses són greus. Els especialistes assenyalen que el que es veu amb més freqüència són trastorns d'ansietat de tota mena i quadres depressius, inclosos casos de gran depressió, amb una simptomatologia que pot arribar fins a l'impuls suïcida i, en alguns casos, fins a la consumació de suïcidis.
Amb l'aprovació d'aquesta reforma, el Congrés eleva el nivell de protecció davant unes pràctiques que ja estaven proscrites, però que fins ara no comportaven responsabilitat penal. El pas de la infracció administrativa al delicte, amb la possibilitat de penes de presó, marca un canvi en la manera com la legislació espanyola aborda les teràpies de conversió.
